💎 با پرداخت نقدی، ۵٪ تخفیف ویژه روی تمامی محصولات دریافت کنید! 🌟

با تفاوت میناکاری با مس و پرداز بیشتر آشنا شوید

Tuesday، ۷ Shahrivar ۱۴۰۲

در رشته صنایع دستی و میناکاری ایران که یکی از هنرهای اصیل ایرانی است، اساتید صاحب نام وجود دارند. طرح ها و نقش های منحصر به فرد و متمایزی را در این در عرصه می توانیم ببینیم. این اثر هنری به قدری نفیس و جذاب است که در جامعه به صورت بسیار گسترده ای نفوذ پیدا کرده است و در طراحی داخلی و فعالیت های روزمره به نمایش گذاشته می شود. در ادامه مقاله تفاوت میناکاری با مس و پرداز توضیح داده شده است. پس با ما همراه شوید.

مس و پرداز چیست؟

نام این هنر که در حال توسعه و هم محبوب می باشد، مس و پرداز است. نقاشی روی ظروف مسی و اشیاء دیگر دلیلی است که نام این هنر را به خود اختصاص داده است. واژه «پرداز» معانی گوناگونی دارد، از جمله «آرایش کردن» و «خطوط کوتاهی که در نقاشی ها برای سایه انداختن و مشخص کردن سطوح مختلف کشیده شده است». اگرچه مس و پرداز یک صنعت نسبتاً جدید است، اما ممکن است به عنوان یک هنر باستانی و ریشه دار در نظر گرفته شود زیرا از میناکاری الهام می گیرد.

به دلیل نوع رنگ‌آمیزی که به کار می‌رود، کارهای مس و پرداز بسیار منحصر به فرد، متمایزتر و زیباتر از میناکاری هستند. البته تغییرات و تفاوت های عمده ای در همان رنگ و طرح وجود دارد.

بیشتر بخوانید: خرید آینه و شمعدان

میناکاری

یکی از هنرهای کهن ایرانی است که تنوع طرح و نقش آن مدام در حال گسترش است. اکنون آنقدر متنوع است که دیگر صرفاً زینتی نیست و به تدریج خود را وارد زندگی مردم کرده است. ظرافت و زیبایی را تراوش می کند و شما می توانید روح واقعی هنر ایرانی را در این قطعه ببینید. تاریخچه آن را می توان در دوران قاجار جستجو کرد که با استفاده گسترده از ظروف و گوشواره هاي میناکاری شده مشخص می شد. این صنایع دستی شامل کار با سطوح فلزی مانند مس، نقره و سایر فلزات است، اما مس و پرداز رشته ای متمایز است که می تواند در موادی مانند چوب، شیشه و سرامیک نیز اعمال شود. شرکت سانیا گالری با سالها تجربه در زمینه صنایع دستی، شما عزیزان می توانید با خیال راحت خرید مس و پرداز و میناکاری خود را از این فروشگاه انجام دهید و در صورت هرگونه سوال با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

مس و پرداز

این شکل از هنر با میناکاری قابل مقایسه است. هر دو خاستگاه و منشاء مشتركي دارند، اما به طور طبیعی، نتایج این دو رویکرد متفاوت است. البته قدمت هنر مس به قدمت هنر میناکاری نیست و البته در این هنر از رنگ ها و طرح ها استفاده فراوان می شود. این هنر جدید و توسعه نیافته است و هنوز در مراحل اولیه است و بسیاری از اجزای آن کشف نشده است. شایان ذکر است میناکاری یکی از هنرهایی است که در آینده می توان رشد بیشتری را پیش بینی کرد زیرا نسل نوجوان به دنبال تنوع و ظرافت است.

روش ساخت محصولات ميناكاري

· سه تا چهار بار لعاب دادن و پخت تا 700 درجه سانتیگراد

· طراحی و ترسیم طرح مورد نظر روی محصول

· رنگ آمیزی طرح ها در محصول

· پخت در دمای بین 400 تا 500 درجه سانتیگراد

· لعاب کاری مجدد برای جلوگیری از آسیب در برابر عواملی مانند ضربه و مواد شيميايي

تفاوت بارز ميناكاری و مس و پرداز

تفاوت میناکاری با مس و پرداز، اين است كه به محصول لعاب داده نمي شود. در این اثر هنرمند طرح را روی محصول نقاشی كرده و بعد از آن پرداخت مي شود. روی کار با روکش پلی استری که قبل از پخت کشیده شده پوشانده شده است. هنرمند برای تولید یک کالای بی نظیر که بتواند به مشتریان و خریداران بفروشد، محصول را با نهایت دقت می سازد. رنگ آبی یکنواخت مینا، که از رنگ آبی آسمان گرفته شده است، در سراسر آن وجود دارد. رایج ترین رنگ های انتخاب شده آبی و سفید است. بر روی محصول، طرح های باریک و طرح های طبیعی با ظرافت و دقت خاصی ترسیم شده است. محصولات مس و پرداز این ویژگی ها را ندارند. مس و پرداز ظرافت و زیبایی را به شکلی منحصر به فرد به نمایش می گذارد. آبی تیره یا سرمه ای مهم ترین رنگ برای مس و نقره است. طراحی ها منحصر به فرد و حتی گاهی متضاد نسبت به پس زمینه بوده است که مخاطبان بیشتری را به خود جلب می کند و ظاهر آن را در مقایسه با میناکاری تغییر می دهد.

بیشتر بخوانید: خرید ظروف روکش نقره

تفاوت هاي ظاهري ميناكاري و مس و پرداز

· در میناکاری، تمام قسمت های محصول پوشش داده شده و لعابدار است، در حالی که در مس و پرداز ، تنها بخشی از آن است.

· روی مس را می‌توان با تصاویر حیوانات، گل‌ها و درختان حکاکی کرد، اگرچه میناکاری تنها آثار کوچکی بر جای می‌گذارد.

· سبک های مختلف میناکاری وجود دارد، اما چند مورد برجسته هستند: اسلیمی، ختایی، ختایی-سلیمی، گل و مرغ، گل و مرغ، و ختایی.

· طرح های ترکیبی از گل و برگ که به روش های مختلف روی کالا کشیده می شود.

· لعاب آبی و سفید که دارای نقوش ایرانی و نقره ای نیز می باشد، مهمترین رنگ میناکاری است.

· در مقایسه با میناکاری، نقوش مس و پرداز بزرگتر بوده و دارای خطوط و دایره های کمتر و محکم تر است.

تفاوت میناکاری با مس و پرداز در چیست؟

در میناکاری، پس از آماده شدن محصولات لعاب داده نمی شود. در مقابل، نتیجه در مس و پرداز لعاب، رنگ آمیزی و صیقل داده می شود تا پس از آماده شدن و رنگ آمیزی، ظاهری زیبا و متمایز به آن ببخشد. از میناکاری برای ساخت جواهرات نیز استفاده می شود، اما در مس و پرداز از این تکنیک استفاده نمی شود. درست است که هر دو نوع هنر بازار بزرگی برای محصولات خود دارند.

تفاوت قیمت مس و پرداز و میناکاری

قيمت خرید مس و پرداز و میناکاری نسبت به دیگر انواع هنر، مانند قیمت فیروزه کوبی ، کمتر است. البته عوامل متعددی مانند اندازه، طرح، مدل، مواد و مواد اولیه محصول بر قیمت آن تأثیر می‌گذارند.

همه چیز در مورد تفاوت صنایع دستی میناکاری و مس و پرداز

حتی اگر بتوان هنرهای میناکاری و مس و پرداز را در یک مفهوم وسیع متعلق به یک خانواده دانست، مراحل تولید یک محصول مس و پرداز با مراحل تولید یک قطعه میناکاری متفاوت است. بر خلاف میناکاری، سطح کار در مس و پرداز پس از آماده شدن سطح فلزی محصول (صفحه مسی) لعاب داده نمی شود. درعوض، نقاش طرح اولیه نقوش را مستقیماً روی سطح کار می کشد، سپس قبل از اینکه لایه نهایی پلی استر روی کار کشیده شود و پخته شود، کار، رنگ آمیزی، قلمزنی و پرداخت می شود. اگرچه به نظر می رسد مراحل مس و پرداز کمتر از میناکاری باشد، اما هنرمند باید نقش را روی سطح با دقت و ظرافت پردازش کند، زیرا مراحل کار کوتاه شده و مراحلی مانند سوهان کاری و پرداخت حذف شده است.

با این حال، طراحی، رنگ آمیزی محصولات میناکاری به عنوان اصلی ترین و قابل توجه ترین تفاوت با محصولات مس و پرداز است. رنگ اصلی مورد استفاده در محصولات میناکاری آبی است که در رنگ های متنوعی به کار می رود. نقوش به طور پیوسته تمام سطح کار را پر می کنند و عناصر به طور منظم و یکنواخت از مرکز کار به سمت بیرون به گوشه ها و حاشیه کشیده می شوند. میناکاری از آسمان و گنبد آبی و لاجوردی نامگذاری شده است که از معنای لغوی آن بر می آید. این محصول عمدتاً در رنگ های آبی و سفید قابل مشاهده است و هیچ کنتراست رنگی وجود ندارد. طرح ها و نقوش ظریف و کوچک به کار رفته در محصول میناکاری شامل گل، مرغ، خطوط اسلیمی و دوار و بته جقه های می باشد.

موضوع این است که این ویژگی هایی که گفته شد در محصولات مس و پرداز وجود ندارد، اما این نوع محصولات میتوانند جلوه های دیگری از زیبایی، اصالت و رنگ را به نمایش بگذارند. رنگ پس زمینه اجناس مس و پرداز در درجه اول از رنگ آبی تیره است و گل ها و گیاهان طراحی شده، کاملا درشت تر، با خطوط و دایره های کمتر، به چشم می آیند. اجناس مسی و پرداز اکنون به لطف تضاد رنگ و تمرکز بر جلوه عناصر ترسیم شده جذابیت و جلوه ای چشم نواز دارند.

جمع بندی

ما در این مقاله به تفاوت میناکاری با مس و پرداز پرداختیم و متوجه شدیم که اگرچه کاملاً شبیه به هم هستند، اما از جهات مهمی نیز با هم تفاوت دارند. بر خلاف فرآوری مس، میناکاری شامل هیچ گونه لعاب یا پرداخت پس از رنگ آمیزی نمی شود. از جواهرات در میناکاری نیز استفاده می شود، اما در مس و پرداز اصلاً از جواهرات استفاده نمی شود. با وجود این، محصولات مس و پرداز جذاب بوده و نظر خریداران و مصرف کنندگان را به خود جلب می کند.

شرکت سانیا گالری با گردآوری گلچینی از اصیل ترین محصولات صنایع دستی و نیز جدیدترین محصولات مس و پرداز و ارائه آن در بسته بندی های شیک و متفاوت قدردان تلاش صنعتگران هنرمند این عرصه و نیز پاسخ گوی شایسته نیاز خریداران محترم صنایع دستی فاخر و اصیل می باشد.

باسلام. میخاستم بدونم چطور میتونم نمونه کارهاتون از از ظروف مینا کاری ببینم؟

مهدیه اسلامی

شما در هر خونه اصیل ایرانی میتونید ظروف دوست داشتنی مینا کاری رو پیدا کنید که این نشون دهنده ی اصلالت ما ایرانی هاست

ملیکا بوستانی

بنظرم مینا کاری جلوه خاص و دلنشینی داره که مورد پسند هر سلیقه ای میشه

ثریا علیزاده
دکمه شناور اجتماعی
Social Media Icon
اقساط بدون کارمزد
WhatsApp پیام در واتساپ Instagram اینستاگرام فروشگاه Telegram شرایط فروش اقساط بدون کارمزد