💎 با پرداخت نقدی، ۵٪ تخفیف ویژه روی تمامی محصولات دریافت کنید! 🌟

سنگ فیروزه چیست؟

Tuesday، ۱۷ Amordaad ۱۴۰۲

سنگ های زینتی یا سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، سنگ های طبیعی هستند که به دلیل زیبایی، ارزش تاریخی، خواص شفاف کنندگی و یا تأثیرات روحانی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. سنگ هایی مانند، یاقوت، زمرد، عقیق، دُر، روبین و فیروزه. این سنگ ها در جواهرسازی، صنایع دستی و همچنین در درمان‌ های سنتی و طبیعی استفاده می ‌شوند. یکی از پر طرفدارترین سنگ ها، سنگ های فیروزه ای می باشند.

در پاسخ به سوال سنگ فیروزه چیست سنگ فیروزه یکی از سنگ‌ های قیمتی و زینتی است که در رنگ‌ های آبی و سبز دیده می ‌شود. سنگ فیروزه در بسیاری از مناطق جهان به‌ ویژه در ایران، آمریکا، استرالیا، مصر، شیلی و ترکیه به دست می‌ آید.

تاریخچه سنگ فیروزه

سنگ فیروزه یکی از قدیمی ‌ترین سنگ‌ های قیمتی جهان بوده و در بسیاری از فرهنگ‌ ها به عنوان سنگ مقدس شناخته می شود.

در حدود چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح، اولین معدن سنگ فیروزه در جنوب شرقی ایران کشف شد. در آن زمان هخامنشیان بر ایران حکومت میکردند. این سنگ در آن دوران برای تزئین بناهای مذهبی و ساختمان‌ های مهم استفاده می ‌شد و در تزئینات و جواهرات نیز مورد استفاده قرار می ‌گرفت.

همچنین پاسخی دیگر به پرسش سنگ فیروزه چیست یکی از قدیمی ترین سنگ های درمانی در طول تاریخ است. قرن ها به عنوان ابزاری شفابخش برای کل تمدن ها خدمت کرده است. مصریان باستان مردگان خود را با سنگ فیروزه به خاک می سپردند. در ایران و دیگر سواحل ایرانی نیز این سنگ دارای ارزش معنوی زیادی می باشد.

در مکزیک، آزتک ها نیز چیز خاصی در سنگ قیمتی فیروزه مشاهده کردند و اغلب هنگام ساخت ماسک های زیبا از آن استفاده می کردند.

در دنیای مدرن تر ما، فیروزه مترادف فرهنگ بومی آمریکا است و مردم ناواهو و زونی اغلب از آن برای ساخت طلسمات، آویزها، انگشترها، دستبندها و حتی سگک های کمربند استفاده می کنند.

خواص سنگ فیروزه

خواص سنگ فیروزه چیست؟ از خواص فیروزه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

· کمک به بهبود بیماری‌های مربوط به گوارش، کبد و سیستم ادراری

· تسکین درد عصبی و کاهش اضطراب

· کمک به بهبود عملکرد تیروئید و هورمون‌های مرتبط با آن

· کمک به افزایش تمرکز و تمامیت ذهنی

· تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر ابتلا به عفونت‌ها

· کمک به بهبود عملکرد سیستم عصبی و خلقی

· تسکین درد و التهابات مفاصل و عضلات

· کمک به تعادل کردن احساسات و کاهش افسردگی

· و به باور مذهبی از بین برنده ترس، چشم زخم و رفع و دفع بلایا

انواع سنگ فیروزه

انواع سنگ فیروزه چیست؟ فیروزه یکی از سنگ ‌های قیمتی و زیباست که در انواع مختلفی وجود دارد. سنگ‌ های فیروزه که در عمق زمین قرار دارند، به دلیل برخورد با اسیدهای موجود در آب‌ های زیرزمینی، نرم می ‌شوند. اما سنگ‌ های فیروزه که به سطح زمین نزدیک ‌تر هستند، استحکام بیشتری داشته و به همین دلیل ارزش بیشتری نیز دارند.

1. سنگ فیروزه آبی: این نوع سنگ فیروزه به رنگ آبی شفاف دیده می ‌شود و در بسیاری از جواهرسازی ها و تزئینات مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

2. سنگ فیروزه سبز: این نوع سنگ فیروزه سبز رنگ در تزئینات جواهرسازی و صنایع دستی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

3. سنگ فیروزه برزیلی: این نوع سنگ فیروزه به رنگ سبز تیره و نوکرداری دیده می ‌شود و در تزئینات اشیاء قدیمی و جواهرات کاربرد دارد.

4. سنگ فیروزه کارونج: این نوع سنگ فیروزه به رنگ سبز تیره با عروق سفید و سیاه دیده می‌ شود و در تزئینات جواهرسازی و صنایع دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

5. سنگ فیروزه شاهکاری: این نوع سنگ فیروزه به رنگ آبی تیره دیده می‌شود و در تزئینات داخلی و خارجی، جواهرسازی و صنایع دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6. سنگ فیروزه ترکیه ‌ای: این نوع سنگ فیروزه به رنگ آبی روشن و سبز تیره دیده می‌شود و یکی از انواع محبوب سنگ فیروزه در جهان است که در تزئینات داخلی و خارجی، جواهرسازی و صنایع دستی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید هر چه قدر رنگ آبی سنگ فیروزه تیره تر باشد و به رنگ سبز نزدیک تر باشد ارزش بیشتری دارد.

بهترین نوع فیروزه

با توجه به تاریخچه و معروفیت فیروزه در نیشابور ایران، می ‌توان گفت که بهترین نوع فیروزه، فیروزه‌ ی ایرانی است. این نوع فیروزه با وجود رنگ آبی فیروزه ‌ای خود، شفافیت بالا، لعاب و طراوت زیادی دارد و به دلیل کیفیت بالای آن، در بازار جواهرسازی و تزئینات دکوراتیو بسیار ارزشمند است.

فیروزه‌ی ایرانی از معادن معروف فیروزه در نیشابور استخراج می‌ شود و به دلیل تاریخچه‌ ی طولانی و معروفی که با این سنگ در این منطقه مرتبط است، به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی و تاریخی ایران شناخته شده است.

تشخیص فیروزه اصل

تشخیص فیروزه اصل به صورت حرفه‌ ای نیاز به آزمایش ‌های خاصی دارد؛ اما در حالت کلی، می ‌توان با توجه به ویژگی ‌های ظاهری سنگ فیروزه، به تشخیص آن برای استفاده در جواهرسازی و تزئینات کمک کرد.

1. رنگ: سنگ فیروزه معمولاً در رنگ‌ های آبی و سبز دیده می‌ شود؛ اما نوع ‌هایی با رنگ‌ های دیگر نیز وجود دارد. رنگ سنگ فیروزه باید به صورت یکنواخت و بدون لکه و خط باشد.

2. شفافیت: سنگ فیروزه معمولاً شفاف یا نیمه شفاف است و در صورتی که با مشکلات شفافیتی مواجه باشد، مانند سفیدی یا خاکستری بودن درون سنگ، احتمالاً اصلی نیست.

3. الگوی عروق: الگوی عروق در سنگ فیروزه معمولاً خطی و نامنظم است و باید به صورت کاملاً طبیعی باشد.

4. سختی: سنگ فیروزه با سختی حدود 6 بر روی مقیاس موس، یکی از سنگ ‌هایی است که نسبتاً سخت هستند.

5. درخشندگی: سنگ فیروزه با یک درخشندگی زیبا و مشخص، به نظر خیره کننده و جذاب می ‌آید.

چگونه سنگ فیروزه مرده را زنده کنیم

سنگ فیروزه به عنوان یکی از سنگ‌ های قیمتی و زیبا، ممکن است به دلیل عدم استفاده، ذخیره شده باشد و ظاهر آن به دلایلی زنگ زده یا کدر شده باشد. در چنین مواردی، می‌ توان با استفاده از روش‌ های مختلف، سنگ فیروزه را به حالت اولیه ‌اش بازگرداند.

· استفاده از نمک دریا: روش دیگری که می‌توان برای تمیز کردن سنگ فیروزه استفاده کرد، استفاده از نمک دریا است. در این روش، باید سنگ فیروزه را درون نمک دریای خشک قرار داده و آن را شارژ کرد. همچنین، از پاک‌کننده‌های خاص برای سنگ‌های قیمتی نیز می‌توان استفاده کرد، اما قبل از استفاده باید اطمینان حاصل کرد که آن پاک‌کننده برای سنگ فیروزه مناسب است و باعث خراشیدن یا آسیب دیدن سنگ نمی‌شود.

· استفاده از آب بدون کلر و پودر ماشین لباسشویی: در این روش، باید دقت داشته باشید که آب بیش از حد گرم نباشد، زیرا ممکن است به سنگ آسیب بیشتری وارد کند.

· شستشو با آب: ابتدا باید از پارچه نمداری که بافت نرمی دارد استفاده کرده و سطح سنگ را تمیز کرد. همچنین، می ‌توان سنگ فیروزه را بمدت یک الی دو ساعت در آب روان قرار داد و پس از پاک شدن آن، آن را خشک کرد.

· استفاده از خاک:روش دیگری که ممکن است برای زنده کردن سنگ فیروزه مفید باشد، استفاده از خاک است. در این روش، باید سنگ فیروزه را برای چند ساعت در خاک قرار داده و سپس آن را شسته و خشک کرد.

· استفاده از واکس یا رزین: واکس زدن یا رزین کردن سنگ فیروزه نیز می‌ تواند به عنوان پروسه ای حرفه ای و تخصصی، باعث زنده شدن سنگ فیروزه شود. در این روش، سنگ فیروزه را در رزین فرو می‌برند تا سنگ فیروزه در برابر آلودگی و آسیب‌ های محیطی مقاوم شود. این روش باید توسط فردی حرفه ‌ای و با تجربه انجام شود.

از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است

همانطور که گفته شد سنگ فیروزه به چربی و روغن حساس است و می تواند به مرور زمان رنگ سنگ فیروزه را کدر کند. هر چقدر که رنگ نگین این سنگ تیره شود در اصطلاح جواهر شناسان، این سنگ مرده است. اما اگر سنگ فیروزه رنگی سبز و آبی شفافی، بدون هیچ لکه کدری داشته باشد آن سنگ فیروزه زنده است.

کاربرد سنگ فیروزه

کاربرد سنگ فیروزه چیست سنگ فیروزه به دلیل رنگ فریبنده و قابلیت تراش آسان، اولین سنگی بود که توسط انسان به کار گرفته شد. استفاده از سنگ فیروزه در جواهرسازی، اولین، مهمترین و بیشترین کاربرد آن است. فرهنگ‌ های باستانی این سنگ را به عنوان سنگ مقدس و قدرتمند در نظر می ‌گرفتند و استفاده از آن را منبع قدرت، محافظت و شانس می دانستند.

تبتی‌ها در گذشته به این باور بودند که قرار دادن فیروزه در خانه، دعا را مستقیما به خدا منتقل می ‌کند. و در آن زمان استفاده از سنگ فیروزه در تاج‌ های سلطنتی، نشانی از قدرت پادشاهان بوده است. در گذشته، ساکنان آمریکا و آفریقا نیز از این سنگ در منبت‌ ها و مجسمه ‌ها استفاده می ‌کردند.

مصریان اولین کسانی بودند که ظروف سفالی لعابدار فیروزه‌ ای را تولید کردند.

امروزه نیز این سنگ به دلیل زیبایی بی ‌نظیر و خواص بی ‌شمار، اغلب در انواع زیورآلات به عنوان سنگی قیمتی و ارزشمند مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در فروشگاه های لوازم و ظروف سنتی نیز از استقبال بالایی برخوردار است به طوری که می توانید اشتیاق مردم برای خرید ظروف فیروزه کوبی را در کنار خرید ظروف روکش نقره و خرید خاتم کاری ببینید.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی از اینکه سنگ فیروزه چیست؟ و همینطور خواص سنگ فیروزه در اختیارتان قرار دهیم. امیدوارم مطالب گفته شده برایتان مفید بوده باشد. در آخر از اینکه تا انتهای مطلب با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

سلام شما در حوزه ساخت انگشتر و گردنبند فیروزه هم فعالیت دارید؟ اگر در تعداد بالا گردنبد و انگشتر بخام میتونید برام بزنید؟

amin.kashefi

سلام. شما در زمینه فروش سنگ فیروزه به صورت خام هم فعالیت دارید؟ من یک کارگاه تولیدی انگشتر فیروزه دارم و میخام سنگ مورد نیازم رو از یک فروشگاه معتبر تهیه کنم. ممنون میشم پاسخ بدید

سعید فلاح پور

سلام وقتتون بخیر. اگر یه انگشتر با سنگ فیروزه آبی بخام میتونید برام بزنید؟ ثبت سفارش تکی دارید؟

بهار علمیاری
دکمه شناور اجتماعی
Social Media Icon
اقساط بدون کارمزد
WhatsApp پیام در واتساپ Instagram اینستاگرام فروشگاه Telegram شرایط فروش اقساط بدون کارمزد